Om klubben

Kiruna Sportdykarklubb bildades 1968 av entusiaster med talk och våtdräkter. Dykningarna skedde i Nordnorge dit man tog sig med bil via Finland; en resa som ofta slutade kring 200 mil.

Innan tekniken utvecklats på film- och fotofronten fanns det medlemmar som själva byggde in smalfilmskameror och Instamatic-kameror i något som liknade UV-hus.

Idag består klubben av ca 50 medlemmar där en entusiastisk skara dyker året om i de norska fjordarna. Intresset för film och foto finns än hos en del och det UV-filmas och -fotograferas nu med den senaste tekniken. Även intresset för krigshistorien är väckt hos en del då många dyk görs på de olika krigsvraken i Nordnorge.

Klubben bedriver utbildningar genom CMAS-systemet på olika nivåer. Medlemmarna har en hög dykkompetens som förutom genom utbildning förvärvats genom de otaliga expeditionsliknande Norgeresorna.

Klubben har en egen ribbåt, två kompressorer och den absolut originellaste klubblokalen i Sverige.

Towe och Roine vid klubbflaggan ute på vårläger i Reine